Ibs - elämää herkän vatsan kanssa

1.11.2017

Siitä on nyt vähän yli vuosi, kun sain diagnoosiksi IBS:n eli ärtyneen suolen oireyhtymän. Pitkä matka on tultu ja vielä on paljon totuteltavaa ja opeteltavaa. Alussa jouduin ravata vessassa todella paljon, söin usein Imodiumia, kärsin vatsakivuista ja pahoista pahoinvointikohtauksista. Nyt voin jo paljon paremmin. Välillä on huonompia päiviä & viikkoja, mutta pääsääntöisesti voin paljon paremmin kuin vuosi sitten.

Alussa sain myös sen kysymyksen, että "syönkö gluteenitonta vain koska se on muotia?", no en syö en. Läheisillä on vielä opeteltavaa ja muistettavaa tän mun ruokavalioni kanssa, mutta kyllä se tästä pikkuhiljaa.

Yli vuosi sitten maha rupesi oireilemaan ja aioin alottaa kokeilemalla viikon gluteenitonta ruokavaliota ja tällä tiellä edelleen ollaan. IBS:ssä kuuluu siis vältellä Fodmap-hiilihydraatteja. Niitä löytyy vähän liian monesta jutusta, mutta pääsääntöisesti olen syömättä ruista, ohraa ja vehnää. Välttelen myös mm. kermaa, sipulia, kaalia, omenaa, päärynää, lista on loputon. Mun ruokavalio karsiutui aika isolla kädellä. Olin ennen diagnoosiakin aika huono laittamaan ruokaa, mutta nyt ruokia on vielä vaikeampi keksiä! Onneksi pikkuhiljaa löytyy reseptejä, joista tykkään ja joita on helppo toteuttaa.
Mun pitäisi alkaa testailemaan kunnolla, että mitä ruoka-aineita mun maha kestää, mutta en uskalla. Pelkään niin paljon niitä pahoinvointikohtauksia. Tämä ruokavalio on vaan niin yksilöllistä ja toinen voi kestää 100% ruista, kun taas toiselle se voi olla pahin mahdollinen. Olen kyllä tässä välillä syönyt sillä periaatteella, että "ihan sama". Esimerkiksi tehtiin omenapiirakkaa - vaikka omenaa en saisi syödä. Kyllä se maha muisti sitten kiitelläkin siitä.

Onnekseni löysin sellaisia valmis jauhosekoituksia mm. lettujen, pullien, piirakoiden ja pizzapohjan tekoon ja voin kertoa, miten ihanaa ja helppoa niistä on välillä tehdä herkkuja. Löysin myös 100% kaura- ja ruisleivän, joita maha kestää! Ne on luksusta!

Huh! Tulipas pitkä postaus, arvostan jos jaksoit lukea. Onko siellä muita, jotka elää tämän sairauden kanssa? Vertaistuki ei olisi pahitteeksi! :)

12 kommenttia:

  1. Auts, toi on inhottavaa ku syömiestä tulee joku ylimääräinen mietinnän ja stressin aihe. Mulla ei ihan noin paha tilanne oo, mutta mullaki maha suuttuu joistain tietyistä ruoka-aineista. Etenkin jos niitä syö paljon. Punainen liha ja herneet on mulla ne pahimmat. Niitäkin tosin pystyn syömään pienissä määrin, kun normiruokavalioon ne ei enää kuulu.

    ♥: Linda/Revontulipalo

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, se on kyllä ärsyttävää. Aijaa! No toivotaan, ettei sullakaan pahene! :)

      Poista
  2. Huh, tuntuu aina niin ikävältä ajatella, kun itse olen aina pystynyt käytännössä syömään mitä huvittaa. Kaunis blogi sulla, etenkin tää ulkoasu on ihana!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, sitä ne kaveritkin on aina harmitellut, kun oon vaikka avautunut kuinka tää sairaus ärsyttää. Voi kiitos paljon, kiva kuulla että tykkäät! :)

      Poista
  3. Missä/miten sait diagnoosin? Kävitko ihan normi lääkärillä? Mä oon itselleni diagnisoinut tän jo aikoja sitten ja aika hyvin oon oppinut elämään sen kanssa :). Oon myös huomannut että ei kannata jättää mitään ruoka-ainetta kokonaan pois, vaan syödä sitä vain pieniä määriä. Näin vatsa tavallaan tottuu siihen ruoka-aineeseen, jos vaikka vahingossa sitä satut joskus syömään jossain. Mulla pahimmat väännöt tulee ei-laktoosittomista maitotuotteista ja rasvaisista ruuista!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihan lääkärissä kävin tutkimuksissa. Okei! Joo kyllä tän kanssa oppii elämään. Okei! Ite oon taas just aika paljon vältellyt kaikkee, koska maha reagoi aika pienistäkin määristä. :/

      Poista
  4. Ehkä toi tommonen ruokien asettelu voi myös piristää omaa ruokailutottumusta, jos aina samat jutut toistuu! Ehkä toi mitä tuo ano sanoi, niin ei kannata suuria määriä syödä, mutta just juhlissa sitten jos on jotain erityistä tarjolla niin voisi sen yhden kerran nauttia vaikka muista antimista - ottamalla oman kehon hyvinvoinnin tietenkin huomioon. Joillain reaktiot on vaan niin erilaiset, välillä tuntuu että pitäisi itsekin kaikkiruokaisena pitää välillä niitä detox-kuureja. Yleisesti lihan syöminenkään ei vain ole terveellistä ja pitäisi syödä useammin kasvista ja kalaa.

    www.finnlandsnorsk.blogspot.com

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin, pitäis uskaltaa. Ja kyllä mä aina välillä syönkin sellaisella "hällä väliä" - asenteella, mut useimmiten sen jälkeen sitten kärvistellään mahakipujen kanssa. Niimpä. Pitäis itekkin syödä enemmän kasviksia. Vielä on ruokavaliossa paljon parantamisen varaa.

      Poista
  5. Oliskin vielä niin yksinkertaista, että gluteeniton ruokavalio viljojen puolesta riittäis, mut monissa gluteenittomissakin tuotteissa on sit vehnätärkkelystä, luumu/omenakuitua jne jne... Opettelemista tosiaan! Onneks luontaisesti gluteeniton on yleensä ok. :) T: toinen jolla sama vaiva

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No sepä se! Itse kyllä syön aika rohkeasti gluteenittomia juttuja enkä ole vielä ainakaan hirveästi huomannut, että ne aiheuttaisi oireita. En taida onneksi olla niin herkkä ja toivottavasti ei pahemmaksi enää tästä menekkään! :) Tsemppiä sinnekkin! :)

      Poista
  6. Paljon tsemppiä sulle asian kanssa! Voin ainakin osittain samaistua, sillä itse kärsin klassisesta stressivatsasta, mikä ei ainakaan edesauta muutenkin stressaavista tilanteista selviytymistä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :) Joo, kärsin myös stressivatsasta! Ei oo kyllä kivaa sekään! :/

      Poista

Kommenttisi piristää päivääni, olethan kuitenkin asiallinen♡

CopyRight © | Theme Designed By Hello Manhattan